När 1495 ICA-handlare engagerar sig i stora och små frågor går mycket att påverka och förändra. Från fördomar och utanförskap tillo hälsa och miljö.

–  Förra året gav vi ut boken ”Lokala avvikelser kan förekomma” med berättelser om 100 ICA-handlare över hela Sverige. Boken har fått väldigt bra gensvar, och nu vill vi fortsätta sprida inspirerande exempel från handlarnas vardag. Instagram ökar i popularitet och är en kanal som vi tycker passar bra för den här typen av material, säger Eva Burén, kommunikationschef på Förbundet.

Förutom att väldigt många handlare och ICA-butiker har egen närvaro i sociala medier har ICA centralt också flera konton igång i olika kanaler. Bland annat har ICA Sverige ett populärt Instagramkonto med matinspiration som följs av cirka 87 000 personer och ICA Gruppen har ett LinkedIn-konto med drygt 50 000 följare.

– Handlarberättelserna blir ett viktigt komplement i den totala ICA-mixen. Vi ser fram emot att dra igång och är väldigt nyfikna på hur mottagandet och spridningen kommer bli, säger Eva Burén.

Kontot finns på Instagram och heter @lokalaavvikelser. ICA-handlarnas Förbund är avsändare och ägare till kontot.
Lokala avvikelser kan förekomma publicerades som bok våren 2018 och ställs också ut som fotoutställning.

Kontakt:
Eva Burén, Kommunikationschef ICA-handlarnas Förbund, 070-486 20 77