Den 15 april går startskottet för alla barn som ska sälja majblommor. De sparade, orangeröda majblommorna från 2020 kan äntligen beställas. Försäljningen sker via tusentals blombutiker, online och varje barn har sin egen webshop. 2021 års djurmönstrade digitala majblomma säljs via Majblommans hemsida.

När barnens insamling är klar på valborgsmässoafton är det dags för ICA-handlarnas insats. Under maj månad kan man köpa majblommor hos ICA-butiker* i hela landet. Butikerna kommer att sälja de blompins som blev över förra året och som nu packats om för försäljning i butik.

”Vi hoppas få med oss så många ICA-butiker vi bara kan för att hjälpas åt att sälja 100 000 majblommor. Ju fler blommor vi säljer desto mer bidrar vi till barnen och till våra lokalsamhällen som ligger varje ICA-handlare varmt om hjärtat”, säger Magnus Moberg, ordförande ICA-handlarnas Förbund och ICA-handlare ICA Maxi Falköping.

ICA-handlarnas engagemang med att sälja majblommor är en förlängning av donationen på 20 Mkr till Majblomman i november 2020 med anledning av pandemiåret.

Enligt tradition köper H M Drottning Silvia den allra första majblomman, i egenskap av Majblommans högsta beskyddare.

*Enligt ICAs affärsmodell beslutar respektive ICA-handlare om de ska sälja majblommor i sin butik. Lokala avvikelser kan alltså förekomma.

Magdalena Sekkenes, pressansvarig ICA-handlarnas Förbund, tel +46 72 232 91 65, magdalena.sekkenes@icahandlarna.se