-       Vi är väldigt glada att Västerås Stad vill tillägna en allé till vår grundare Hakon Swenson. Västerås kommer alltid vara en speciell plats för oss inom ICA eftersom det var där allt började. Nu siktar vi på 100 nya år med Hakon Swensons idé som fortsatt motor i vår utveckling, säger Fredrik Hägglund, vd på ICA-handlarnas Förbund.

Hela ICA bygger idag på Hakons idé om lokalt entreprenörskap, där ICA-handlarna äger och driver sina butiker med lokalt anpassade erbjudanden och ett stort engagemang för att utveckla orten där de verkar. Samtidigt samverkar handlarna kring exempelvis inköp och logistik för att uppnå stordriftsfördelar.

Cirka 50 000 personer jobbar inom ICAs verksamheter idag, över hela Sverige samt i de tre baltiska länderna.

Västerås Stads byggnadsnämnd beslutet om att namnge Hamngatan som går genom Vasaparken, mellan Fiskartorget och Södra Ringvägen, till Hakon Swensons allé. På Hamngatan 16 låg AB Hakon Swensons, Hakonbolagets, första huvudkontor i Västerås.

ICA 100 Årsdagen är den 22 november.

Fakta Hakon Swenson
Hakon Swenson (1883-1960) var prästson och växte upp i Irsta utanför Västerås. Han levde och verkade med Västerås som bas där han grundade och utvecklade Hakonbolaget som sedan blev dagens ICA.

Bilder fr v: Hakonbolagets lokaler på dåvarande Hamngatan 16 i Västerås. Butik med ICA-skylt som kom upp på fasaderna från 1964. Hakon Swenson på sin 70-årsdag, 1953.

Magdalena Sekkenes
Ansvarig Public Relations ICA-handlarnas Förbund