0%

Dagens bild

ICA-handlare och kunder samlade ihop 47 miljoner i kampen mot cancer

47 miljoner kronor - så mycket har landets ICA-butiker tillsammans med sina kunder samlat in till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Tillsammans med Apotek Hjärtats insamling blir det totalt 55,2 miljoner kronor.

Under måndagskvällens direktsända Cancergala, Tillsammans mot cancer 2020, stod handlaren Peter Berlin på scen för att dela ut summan. Han har själv kämpat mot sin cancer i 30 år - en kamp som inte har hindrat honom från att framgångsrikt driva sitt ICA Kvantum Emporia, och dessutom sitta som vice ordförande i ICA Handlarnas Förbund i fem år och som ordförande i sju. Peter Berlin har alltid jobbat, aldrig låtit sjukdomen bestämma över sitt liv.

– Jag har alltid trott att det ska gå bra, säger han själv.

ICA är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och liksom tidigare år fylldes butikerna med rosa produkter i samband med insamlingen under oktober. Försäljningen av rosa band, rosa armband och rosa varor genererade 47 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Under oktober fick totalt 84 varor en rosa skepnad till förmån för cancerforskningen, där varje produkt bidrog med mellan 10 öre och 10 kronor till Cancerfonden och svensk cancerforskning.
ICA Banken bidrog med 250 000 kronor och bankens kunder kunde skänka pengar via en gåvoknapp, och Apotek Hjärtat samlade tillsammans med sina kunder in 8,2 miljoner kronor till kampanjen.

Till vänster i bild Peter Berlin. Bredvid honom ICA Sveriges vd Anders Svensson, och till höger Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare.

7 januari 2020