0%

Dagens bild

ICA är Sveriges grönaste varumärke

ICA har utsetts till Sveriges grönaste varumärke i strategikonsultföretaget Differs årliga undersökning där konsumenter besvarat frågor om miljö och hållbarhet hos 100 varumärken. En av många som bidrar till den gröna profilen är ICA-handlare Peter Åkesson, ICA Supermarket Söder i Malmö. Han satsar nämligen stenhårt på ett ekologiskt, vegetariskt och veganskt sortiment.

För ungefär tio år sedan började Peter Åkesson att ta in mer ekologiska produkter till sin butik i stadsdelen Möllevången, mitt i centrala Malmö. Anledningen var att efterfrågan kring sortimentet hade ökat. Till en början tvekade Peter och körde på med sina vanliga produkter. 

 Sedan tänkte vi om. Vi började ta in så mycket ekologiskt vi bara kunde för att anpassa utbudet till vårt närområde och våra kunder. Idag har vi ett jättestort sortiment inom ekologiska, vegetariska och veganska produkter, säger Peter. 

För att hela tiden hålla ett uppdaterat sortiment och ta in de varor som kunderna efterfrågar, kom Peters sambo Pia för fem år sedan med idéen att sätta upp en whiteboardtavla i butiken. Där kan kunderna skriva upp vilka produkter de önskar och på så sätt kan butiken hålla en kommunikation med sina kunder. 

– Våra kunder är väldigt uppdaterade kring produkter, vi försöker hitta det mesta och får då väldigt positiv feedback. Vi använder även Instagram där kunderna kan skriva sina önskemål, och där vi kan kommunicera när en ny produkt har kommit till butiken, säger Peter. 

"ICA vill underlätta att göra hållbara val"

Utöver ett grönare och mer hälsosamt sortiment arbetar ICA med många andra hållbarhetsinitiativ och strävar efter att vara klimatneutrala år 2020. Ett initiativ är att fasa ut engångsartiklar av plast. ICA utvecklar även tjänster som ska hjälpa kunderna att själva bidra till minskad klimatpåverkan. 

– Vi ser ett stort intresse hos kunderna att äta mer hälsosamt och hållbart, till exempel genom att välja svenskt och vegetariskt i större utsträckning. Dagens konsumenter förväntar sig allt mer av företagen och ICA vill underlätta för dem att göra hållbara val, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirekt ICA Gruppen. 

 

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som ges ut av Differ. Drygt 1000 personer i åldrarna 15-75 år har besvarat frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i nio utvalda branscher: apotek, bank, bilar, dagligvaruhandel, energi, kläder, nyproduktion av bostäder, snabbmat och transport.

5 mars 2019