0%

Dagens bild

Thomas Englund, som tillsammans med Håkan Ahlin driver fyra ICA-butiker i Borås-området, har varit engagerad i forskningsprojekten.
Thomas Englund, som tillsammans med Håkan Ahlin driver fyra ICA-butiker i Borås-området, har varit engagerad i forskningsprojekten.

Med siktet inställt på framtidens handel

På ICA Kvantum City Knalleland i Borås ser man framåt. Tack vare ett samarbete med högskolan i Borås utforskar man redan i dag framtidens handelslösningar och har bland annat använt sig av eye tracking-teknik för att kundanpassa annonsering och skyltar i butik.

Handlaren Thomas Englund har varit engagerad i projekten tillsammans med forskare och docent Malin Sundström från högskolan.

Minns du ert första gemensamma projekt?
– Ja det gör jag. Vi gjorde ett ganska enkelt test, vi punktbelyste en hylla i butiken och mätte om det gjorde skillnad i försäljning. Det gjorde det, försäljningen ökade med ca 20 procent.

Minns du något projekt som extra roligt?
– Ja, absolut. Jag minns när vi gjorde ett stort big data-projekt för att ta reda på vilka varor som egentligen är mest lönsamma för oss. Alltså varor som drar köp – om just de varorna är med i kassen så verkar det som om kunden handlar mer överlag.

Vilka varor var det?
– Det var framförallt tacobröd. De kunder som köpte sådana, köpte mycket annat till. En annan sådan vara var tidningen Expressen. Vi förstod aldrig riktigt varför, men så var det.

Vilka tekniska handelsinnovationer drömmer du om?
– Jag ser fram emot nya märkningssystem, som RFID-märkning av varor redan hos leverantörerna. Det skulle förenkla i alla led och få ned kostnaderna. Sedan tycker jag också att det är spännande med framtidens transporter. Alltså inte transporter med bil utan helt andra lösningar, kanske med drönare eller i transportnät under marken.

7 juni 2018