0%

Dagens bild

3 hållbara vinnare av Claes-Göran Sylvéns entreprenörspris 2018

Claes-Göran Sylvéns entreprenörsfond delar årligen ut priser till aktörer som har förmågan att utveckla idéer och visat på ett framstående entreprenörskap inom handeln. I år prisades tre aktörer under ICA-handlarnas Dag på Waterfront i Stockholm.

Fonden som står bakom priserna är inspirerad av Claes-Göran Sylvéns stora intresse för entreprenörskap och engagemang mot utanförskap. Den är också ett erkännande för det arbete han har gjort för ICA och Sveriges ICA-handlare.

I år är det 3:e året i rad som priset delas ut. Priset kan delas ut till både enskilda personer eller grupper som på något sätt visat särskilt prov på entreprenörskap, som är en av ICAs gemensamma värderingar.

Kategori koncern

Vinnare: Peter Hägg, Brand engagement manager, ICA

Motivering: Enligt ICA Gruppens nya framtidsrapport ska ICA vara en klimatneutral koncern år 2020. Därefter ska ICA vara klimat- och samhällspositiv koncern. Det ambitiösa målet kräver såväl minutiös koll på drift och verksamhet som medarbetare som bidrar till att hållbara idéer blir verkstad. Årets entreprenör inom ICA-koncernen kan man ibland möta utanför Solnakontoret med ett leende på läpparna. Kanske har hen just förankrat en idé som innebär att 10 000-tals kilo ”Rescued Fruit” blir till juice. Eller ingett mod, i rätt forum, att testa laserteknik som sparar vår planet 100-tals kilometer plastfilm.

Årets entreprenör inom koncernen utmärker sig genom att leda sina, och kollegornas, hållbara och hälsofrämjande idéer till ett stort genomslag hos konsument och med stor nytta för ICA.

Kategori extern entreprenör

Vinnare: Karma

Motivering: Hållbarhet är lönsamhet. Det kan årets externa entreprenörspristagare skriva under på genom sin start-up idé som kopplar ihop konsumenter och företag i en cirkulär modell i den så viktiga matsvinnsfrågan. I stället för att fylla soptunnor med matsvinn fungerar deras tekniska plattform som en oumbärlig mellanhand för ICA-butiker som vill hitta nya kunder till mat de inte längre får sälja. De fyra unga entreprenörernas idé kan redan summera fler goda handlingar än vad de flesta av oss får till under hela våra liv.

Idén skapar dessutom engagerade och stolta medarbetare. Kan väl bara summeras Win-Win-Win-Win!

Kategori butik

Daniel Özer, ICA Nära Vallby, Västerås

Motivering: ICA-handlaren är en uppmärksammad förebild i lokalt entreprenörskap. Med ett omfamnande ledarskap stärks relationerna med såväl medarbetare som kunder som vore de hemma i det egna vardagsrummet. Ständigt nya affärsmodeller, med rötter i butiken, utmanar lokala konkurrenter genom att inkluderar såväl start-up-bolag som ungdomar i utanförskap och middagshungriga kunder i sitt team.
Hen tror på människan och har förmågan att kombinera mod med träffsäkra framtidsvisioner. Eftersom stora ICA lyssnar blir idéerna också ett levande bevis på ICA-modellens möjligheter. Lokalt entreprenörskap inspirerar den centrala koncernen och då har storleken på butiken inte alltid störst betydelse.

18 maj 2018