0%

Dagens bild

"Nu kör vi - utvärderingen får komma senare"

Han är som det brukar heta varm i kläderna nu; Martin Erlandsson. 1 maj förra året övertog han ICA Nära Komet i Eskilstuna. "Jag har fått ett bra mottagande av kunderna, otroligt bra till och med. Där hade man en liten oro att komma fel in… men i stället blev jag accepterad från i stort sett dag ett", säger han.

ICA NÄRA FRÖSLUNDA:

Säljyta: Ca 400 kvm.
Anställda: Fem heltider, och fem deltider.
Öppet: Mån-fre 7-21. Lör-sön 9-21.

Martin Erlandsson har arbetat i livsmedelsbutiker under hela sitt vuxna liv. Innan han fick sin första butiksnyckel i fjol kamperade han ihop med handlaren Peter Danielsson i Köping.

– Jag började i en av hans två Supermarkets, därefter var jag butikschef på ICA Big Inn som blev ICA Kvantum och till sist ICA Maxi.

"Utanför butiken"

Martin trivs allra bäst ute på golvet, nära kunderna. Han beskriver det som att han gjort sin största resa utanför butiken sedan han blev sin egen. Den administrativa biten upptar betydligt större del av arbetstiden.

– Alla mina närmaste vänner är ICA-handlare så jag hade ganska bra koll på det innan. Men ändå, när man väl sitter här själv så är det en hel del grejer man inte hade tänkt sig innan. Du ska se till att växel kommer, du ska ha koll på papper, och ringa personalen i olika ärenden, säger han.

Halva kundkretsen

Fröslunda har med åren blivit en invandrartät stadsdel. Ungefär hälften av kunderna i dag har utländsk bakgrund. Den tuffaste utmaningen för Martin & Co är att svara upp till kundernas önskemål. Å ena sidan efterfrågas billigare storpack, samtidigt är många kunder äldre och vill ha mindre förpackningar.

– Det svåraste för oss är sortimentet, att försöka hitta en balans. Vi är inte klara på långa vägar än men vi ska kunna erbjuda både och. Mellanregistret av kunder har vi nästan inte alls. Köpkraften är ganska svag vilket märks på marginalen. Hamnar vi fel i utpriser så har folk tid att gå och jämföra med exempelvis Lidl. Det är väldigt svårt att sätta rätt pris.

Fylla upp korgen

Han säger sig tillhöra kategorin som får frågan ”varför har ni inte den varan?”. Och svarar då att man försökt men att det inte går.

– För en index 100 ICA-kund har vi ett ospännande sortiment. I grunden är vi en kompletteringsbutik, men för att få upp volymen gäller det att få kunden att handla lite mer, fylla upp sin korg.

Har du förändrat något i butiken, förutom namnbytet till ICA Nära Fröslunda?
– Vi har fräschat upp invändigt, sett över sortimentet. Egentligen håller vi fortfarande på med att höja nivån. Rusta, måla, sätta upp lite nytt kakel. Många bäckar små.

Hur tänker du kring framtiden, säg om fem år?
– Jag skulle vilja ha en större butik, det är inget att hymla med. Förhoppningsvis kan jag prestera tillräckligt bra här för att kunna bli intressant för andra utmaningar. Man kanske rentav kan ha en liten ledningsgrupp, få sätta tänderna i något större. I andra änden ser jag mig fortfarande som ny vilket gör att jag lever i nuet också. Nu har jag den här butiken, nu kör vi och sen får utvärderingen komma senare.

9 januari 2015