0%

Dagens bild

Gröna val – en bra affär

Hur ska vi göra för att vår jord ska klara ytterligare minst 100 år? Det har blivit en hjärtefråga för handlarbröderna Magnus och Daniel Larsson. De har inte bara minskat sin egen miljöpåverkan, utan inspirerar även andra.

Daniel och Magnus tips för att minska klimatpåverkan:

• Byt till LED om du har gamla armaturer.
• Byt till en miljöbil/elbil nästa gång.
• Sätt dörrar och lock på kylar och frysar.
• Om redan du gjort allt det – då är du redo för solpaneler!

Det började med ett intresse för miljön och att bröderna skaffade varsin miljöbil. I dag sprider Magnus och Daniel Larsson, handlare på ICA Supermarket i Färgelanda, sina budskap om miljön så fort de får chansen.

De två har mer eller mindre vuxit upp i butiken i Färgelanda och tog över den helt från föräldrarna för åtta år sedan. Sedan dess har de genomfört en rad förändringar som är bra både för miljön och för bolagets ekonomi.

Gratis elladdning

– För att även inspirera andra att skaffa elbil installerade vi laddstolpar på parkeringen. Där kan kunderna ladda miljöcertifierad el gratis medan de handlar, berättar Magnus Larsson, som själv kör en elbil medan brorsan kör en hybrid.

De har också bytt ut belysningen i butiken till LED, satt dörrar och lock på kylar och frysar och satsat på ett smartare ventilationssystem som utnyttjar överskottsvärmen från kyl och frys. Livsmedelsbutikers största direkta miljöpåverkan är nämligen den höga energiförbrukningen, och belysning och butikskyla är oftast de största energislukarna.

I somras installerade de också solpaneler på taket till butiken. I dag kommer 15 procent av årsförbrukningen av el från solfångarna. Resten kommer från förnyelsebara energikällor.

– Jämfört med 2006 har vi i dag en årsförbrukning som är cirka 10 procent mindre i kilowattimmar. Detta trots att vi byggt ut med fler kylar, frysar och frysrum, säger Daniel Larsson.

Dubblad försäljning

Förändringarna har gett tydliga resultat i den egna butiken. Under de åtta år som de varit handlare har de lyckas dubbla försäljningen.

– Det är klart att alla investeringar och åtgärder för att minska miljöpåverkan kostar pengar på kort sikt. Men det är nödvändigt för att kunna fortsätta vara lönsamma i längden.

I och med att de är tidiga entusiaster får deras initiativ mycket uppmärksamhet – de har lyckats sätta både Färgelanda och sin ICA-butik på kartan.

– Det är värt mycket. Vi pratar miljö så fort vi får chansen och det gillar våra medvetna kunder. Vi har även en app där vi kan visa dem exakt hur mycket el solpanelerna producerar, säger Magnus Larsson.

Samtidigt sporrar de, och sätter press på, andra aktörer.

– Nyligen tog också kommunen beslut om att successivt gå över till elbilar i sin fordonsflotta. Vi ser också hur andra inspirerats att sätta upp egna solpaneler.

Ekologiskt

Bröderna är även engagerade i projektet Fossilfritt Dalsland, som stimulerats av bland annat regeringsinitiativet ”Fossilfritt Sverige”. Och de satsar dessutom mycket på ekologisk mat och närodlat. Till exempel har produkterna från ett lokalt mejeri blivit en succé.

– Förhoppningsvis kan vi också inspirera andra ICA-handlare att göra som vi. Det är ju tillsammans som vi kan göra skillnad på riktigt, säger Daniel Larsson.

– För om vi ska kunna köra på i 100 år till, måste vi lösa klimatutmaningen. Vi vill ju lämna över en bättre värld till våra barn.

Växthuseffekten

Bengt Kasemo, professor i fysik, föreläsare och framgångsrik forskare på Chalmers, har löpande kontakt med bröderna Larsson och han understryker allvaret i klimatutmaningen.

– Världens energiförsörjning kommer fortfarande till mer än 80 procent från fossil energi. Det förstärker kontinuerligt växthuseffekten. Vi kan alla förändra detta, säger han. Handlarna har en viktig roll och kan visa vägen.

– ICAs affärer exponeras dagligen för kunderna. Om de ser solceller på taken, LED-belysning i lokalerna och får reda på att såväl värme och kyla som ventilation sköts med förnybar energi så har det ett stort signalvärde.

5 juni 2017